Pages

Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie Third Birthday tickers Notes:
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan dan kemaafan

Salam Ramadhan al-mubarak 1413H...

Biler sebut je pasal bulan puasa ni..apa yg terlintas kat kepala hotak selain dari gi terawih, bangun sahur, tadarus quran, buah kurma,kuih muih n lauk2 yg jarang ada time hari2 biasa ni tp kiter boleh jumpa time bulan ni je kat bazaar ramadhan  (i loikeeee..), rcgn Jejak Rasul TV3(rcgn ni akan ada time bulan pose je kan!!!)n mlm 7 likur, mlm lailatulqadar  n d list goes on...apa lagi yg menyebabkan bulan ramadhan ni bulan yg penuh kemuliaan??? sebenarnya ada byk tp kalau nak list down satu2, memang saya x larat nak type huhuu letih wooo...
 ~
~
~
~
~
~

so nak citer kat cni apa makna Ramadhan kepada saya secara peribadi ~ saya ni xdelah alim sgt cam certain people di luar sana yg solat ikut waktu, solat sunat, beramal jariah etc..sy ni kadang2 pun  kantoi bangun lewat(camnelah haku nak jadi isteri solehah ni) n Subuh gajah la nampaknya huhuu n kdg2 kantoi gak solat dgn melewat2kan waktu sbb leka tgk rcgn pebretku kat TV huhuu (T_T)..betapa jahilnya n bodohnya saya...(bilerlah aku nak insaf neh) n years back aku kantoi gak anyam ketupat time bulan pose neh n tu x kira aku dgr citer2 org tgh anyam ketupat pastu aku tambah2 sket citer derang bg sedap, lemak berkrim citer -citer tu huhuhuhu (T_T)..terampunkan dosa2 aku tu???? dosa pada Allah mungkin dengan bertaubat nasuha dan meminta kemaafan, Allah akan ampunkan(insya'allah) tapi dosa dengan manusia...camne????? dapat ke dorang ampunkan!!!
~
~
~
~
~
~
~
~
~
back to dat persoalan di atas..makna Ramadhan to me secara peribadinya adalah ~ bukan setakat lapar dan dahaga n melakukan solat 5 waktu, solat terawikh, tadarus n solat2 sunat yg len + segala amal jariah yg extra n etc (tp baguslah if u guys dpt buat ni semua)..alhamdulillah...tp Ramadhan lebih daripada itu..bulan yg sgt mulia n penuh kemaafan..selalunya kite ni manusia hanya akan minta maaf time raya je(nilah mindsetting kite selama neh but kalau korg xcamni, baguslah)

"Doa malaikat Jibrail: "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sblm masuk bln Ramadhan dia tidak melakukan hal2 yg berikut: Tidak memohon maaf kpd kedua orang tuanya, tidak bermaafan antara suami isteri, tidak bermaafan dgn orang2 sekitarnya" 

 

Sooo..korang semua ni dah minta maaf x kat mak, ayah, ur in laws, hubby/wifey, sedara mara n kawan2 semua..bagi saya secara peribadinya, mmg x gunalah korang puasa penat2, sembahyang tonggang tonggek, tadarus sampai khatam berkali2  tapi mak ayah plus ur parents in law(bg yg da kawen tu)kat kampung korang xpernah nak jenguk n tanya khabar apatah lagi, dgn suami korg melawan(B, I'm sorry..syg dah insaf neh huhuhu), jiran sebelah menyebelah korg bermasam muka n dgn kawan2 korg sakiti n nak mintak maaf jauh sekali....

 

To all myfrens + my hubby: Maafkan segala kekhilafan diri ini, zahir&batin, sedar@ tidak. Semoga ...Ramadhan kali ini membawa keberkatan kpd kita & mengukuhkan ukhwah yg terjalin. InsyaAllah.... Salam Ramadhan semua..

 

 

 

p/s- coretan ini ditulis utk renungan peribadi jgk..bukan nak ingatkan sape yg baca je tp diri sendiri jgk yg selalu lupa..Doa n harapan saya agar  dapat bertemu Ramadhan yang akan datang dengan penuh ketaatan..amin...

 

xoxo

No comments:

Post a Comment

ReeNaJoe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...