Pages

Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie Third Birthday tickers Notes:
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, August 26, 2010

Crying is Healing (Crying Therapy)

 (T_T)

Crying is healing??? is that true? it works for me...i cry over anything now..tgk kes buang bayi pun nangis, tgk kucing kelaparan pun nangis(even takut kucing huhuhu)..senang sgt airmata nak mengalir nowadays...

back to dat question again...Masih banyak people out there, yang berfikir bahwa menangis adalah sesuatu yang buruk. Seringkali orang memaksa dirinya untuk tidak menangis meskipun ia mengalami kesedihan dan kegelisahan. Banyak pula yang merasa bersalah dan merasa seperi menjadi beruk buruk setelah menangis.
Apa yang sebenarnya terjadi?

Well dalam pemerhatian saya (bunyik cam nak wat research plak) Kita dibesarkan dengan budaya yang mengharuskan kita menjadi orang yang kuat semangat, tabah dan berjaya. Menangis dianggap sebagai sesuatu yang kontras dengan hal tersebut, sehingga banyak orang yang merasa dirinya lemah jika ia menangis.Benarkah begitu?? Tepuk dada tanya selera ~ rasa cam nak mkn KFC la bukak puasa neh...karangan menyimpang ~sila abaikan (T_T)

Kita percaya bahawa dengan tidak menangis kita telah berusaha dgn bersungguh2 (tingat plak cam nak amik exam huhuhu)menjadi orang yang kuat dan tabah n seangkatan dengannya. Benarkah demikian?(ayat ikut buku x boleh blah)
 
Seringkali orang menganggap bahawa saya adalah orang yang kuat n tabah sbb boleh plak duduk berjauhan dgn hubby n anak kat cni n time peknen dulu sorg2 je membawa perot memboyot itu.  Seringkali mereka lupa bahawa kekuatan saya perolehi melalui proses yang panjang dan berliku dan memerlukan pengorbanan dari aspek fizikal(penat tuh travel sorg2 dgn muatan lebih n $$$ kuar pun cam air je ~ cuba ko try travel everyweek mmg bankrap la..mana nak fikir $ minyak/tol/jajan mkn kat jln sbb lapar huhuu n $ nak servis kete lagik) & mental(ni yg plg pntg sebenarnya, mental xkuat mmg blh stress selalu)

Dalam hal ini, saya mendefinisikan orang yang kuat sebagai orang yang memahami dirinya, emosi dalam dirinya, menerima, berdamai dan menyayangi dirinya apa adanya. In my opinion based on personal exp n thru observation, saya rasa tiada orang yang benar-benar kuat(100% strong), yang ada adalah mereka yang memfokuskan dirinya pada kelebihannya dan menerima apa yang menjadi kekurangannya.

So..apakah fungsi terapi menangis neh?? biasa dgr shopping therapy je kan???

Lepas done google, saya dpt definisi Menangis adalah sebuah proses dimana kita sedang bersentuhan dengan emosi yang ada di dalam diri kita. Melalui proses itu kita dapat memahami situasi yang terjadi. Seringkali kita menahan emosi2 tersebut sehingga memunculkan(erk..ada ke ayat camni ek) kegelisahan yang dalam. Menangis ibaratnya meng'unlock'(suka-suki aku je campur eng&bm kan kan...) emosi2tersebut.
 
But it doesn't mean anda akan terus menangis terus menerus, berkali-kali dalam sehari dan terus terjadi setiap hari(ni dah cam cewek gembeng~ayat jawa utk org kuat nangis huhu). Salah satu indicator bahawa terapi menangis anda berjaya adalah ketika anda merasa lebih baik  setelah menangis.(^_^)

Menangis dapat membantu utk merasa lebih baik dan mengurangkan stress, juga dapat membuat tubuh anda tetap sihat n membesar bagai johan(at least it works for me). Kebanyakan orang merasa lega setelah menangis. Hal ini menunjukan bahwa ada peningkatan yang signifikan dalam angka dan jumlah hormone yang dilepaskan tubuh kita dibandingkn sebelum menangis. Dalam sebuah penelitian juga disebutkan bahwa menangis memiliki efek yang besar dan penting dalam proses healing, dan hal itu meningkatkan mood  bagi setiap orang yang sudah menangis.

Well..maybe therapy ni x seswai 4 everybody but it works for me so far...so jgn rasa rendah diri or rasa cam bersalah plak if nangis..at least after dat u guys akan rasa lega n lebih tenang..insya'allah..tapi apa2pun yg berlaku n apa masalah pun yg melanda,hadapilah dgn penuh redha..Hanya Allah yg mengetahui apa yg terbaik utk hambanya...

xoxo..

No comments:

Post a Comment

ReeNaJoe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...