Pages

Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie Third Birthday tickers Notes:
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, June 11, 2010

Kronologi Melahirkan Muhammad Ammar Hariz ke dunia...

Setelah berbelas minggu baru dapat mengepost bout my exp during labour...dah banyak kali edit n save n hari ni tekad nak abiskan seme...baby ammar pun tgh tidur safe n sound so time 2 write my side of d story..n i would write it ikut time frame..much more easy to recall all that moment..it was all started on 18 may 2010


4.00 am - terbangun dari tidur yg x berapa lena because weeks b4 dah slightly rasa a backache yg agak kurang selesa...rasa cam nak buang air besar n kecil n i did anyway heheh..pastu perasan kuar darah sikit..dalam keadaan mamai tu ckp dlm hati..aku ni period ke? n then go back to sleep..time ni rasa sakit cam nak period pain tuh

6.45 am - bangun utk solat subuh..pastu pas selesai solat rasa nak pee pee..then..kuar darah sikit..masa ni dah sedar sepenuhnya n then ckp dalam hati..eh, aku ni dah nak beranak ke? ni ke rasa nak beranak?macam x je...cool lagi masa ni..x panic pun n then ckp dgn my mum yg masa tuh tgh bz wat keje2 umah...my mum being an experienced person ckp..tu tanda2 nak bersalin tu but if u go now pun ke hospital nanti kena tggu lama(biasanya proses bersalin utk anak 1st ni amik masa 12-14 hours)...so i took my mom's advice n wait...prepared everything la..i took a long shower, wash my hair(pasni xtau bile blh mandi dgn sempurna lagi kan) n take my bfast..i need my energy to push heeh

8.30 am - take my bfast( sempat lagi mkn nasi lemak lauk ayam rendang n telur n minum air milo)~ nanti dlm pantang dah x blh mkn seme ni so bedal habis2an...rupa2nya it turned out that this going 2 be my last meal b4 confinement..nasib baik sempat makan lagi...w/pun xlalu sgt mkn tapi tetap habis hehehe...my mum suh mkn n minum secukupnya sbb nanti dah masuk labour room dah x blh mkn n minum...it turned out 2 be true

10.30 am - call my hubby suh blk sbb dah ada tanda2 nak bersalin...yelah kena call awal sbb from my hubby's place to my place..driving time amik masa 2 hours jgk so sementara tggu my hubby blk start kemas brg2 baby n my things utk dibawa ke hospital..takut ada yg tinggal..nasib baik dah ada checklist...time ni rasa sakit nak bersalin tu pr contaction x rasa sgt..rasa sikit2 je n bile baring..rasa sakit hilang tp sy byk berjalan2 keliling umah nak ilangkan rasa sakit tuh..siap gi kedai lagi beli magazine sbb nanti xdelah boring sgt duk hospital..boleh membaca apa2 yg patut

11.00 am - contraction dah makin kerap(bout 30 minutes sekali) tp xdelh sakit sgt still blh tgk tv lagi n borak2 sementara tggu hubby blk...

12.00 pm - dah rasa makin sakit kat keliling pinggang n belakang..n bile kencing akan kuar darah tp xde pun air ketuban yg kuar ni..sah2 if kuar darah time nak bersalin sakit..tulah yg org sll ckp..if kuar air ketuban kurang sikit sakit..it turned out to be true...berdoa smg Allah permudahkan semua urusan

12.30 pm - hubby blk n terus ke hospital bawak seme brg2 n hubby drop kan saya kat kecemasan n ckp kat nurse tu yg i'm in labour..dia suh duduk kat wheelchair w/pun still boleh jln lagi sebenarnya...my mum teman ke labour room sementara my hubby cari parking...then my mum kena waited outside n i left alone..huuhuhu..scarry gak at first...nasib baik everything dah bwk...buku checkup pun ada n sementara dorg deal with my situation one of d nurse suh saya tukar baju n nak check laluan...dorang lekat wayar apa ntah kat perut to kesan my baby's heartbeat..n d machine is CTG...i knew becaise i asked d doc there hehehe...oh yes..because i am gov servant so everything bout my particular dah ada dlm system so senang..xde GL pun xpe...

2.00 pm - d doc start check laluan..ouch..xdelah sakit sgt but make me felt slightly uncomfortable...n d doc also pecahkan air ketuban..masa ni dah dialate 4cm...i need my hubby at dis moment tp doc x bg masuk lagi
...masa ni sempat call my hubby cakap keadaan saya..n msg2 kawan baik2 ckp yg saya dah warded n mintak dorg doakan saya....sepanjang masa time ni doctor pelatih keluar masuk kenalkan diri n all..but kenapa saya xrasa sakit nak bersalin lagi ni...lama gak dlm bilik ni b4 dorg suh sy jalan ke bilik sebelah...kat bilik ni..mesin CTG tu di pasang lagi n saya dimasukkan air yg utk cepatkan rasa contraction..dah sebotol abis still xrasa lagi ni..sempatlah tanya nurse kat ctu..lambat lagi ke saya baru nak bersalin ni...dia kat tggu kul 4pm nanti doc dtg..masa tu baru kul 2.45pm..dalam hati ckp..fuh..lamaya lagi...nak aku terbaring je ke ni???

4.00 pm - doc x dtg lagi...mm...i need hubby so much..masa ni baru start rasa contraction yg kerap sbb dah 2 botol ubat utk cptkan contraction tu abis..my hubby came in to accompany me..relief n at d same time rasa dah sakit2 sikit2 tuh..suh hubby uryt2 belakang..lega skit...sempatla borak2 dgn hubby..time ni kt luar dah hujan lebat giler dah..ternampak dari celah tingkap tuh...rasa dahaga time ni tp x blh nak minum dah....hmmm..

5.00 pm - doc baru dtg n check my CTG..pastu dgr one of d nurse ckp kat doc tu..."doc,CTG patient ni x berapa cantikla'...hati ni dah dup dap dup dap dah..apa yg x cantiknye..pastu doc terus check laluan n ckp baru buka 7-8 cm ni..n dia ckp 'puan, if u rasa nak berak,u teran je'..aku yg mmg xterasa pun nak berak ni camne nak teran kan?? n doc tu check result CTG lagi n ckp..puan, i rasa u kena terus bwk ke bilik bedah ni sbb anak u dah lemas i rasa..HAH!!! it didnt happen to me..Ya Allah..kenapa blh jadi camni plak...saya yg mmg takut utk dibedah ni ckp blh x saya try nak lahir normal ni..lagipun dah buka 8cm kan...n doc ckp takut nanti complication kat baby after deliver..dgr je camtu..saya yg rasa nak teran ni terus xjadi teran n sign borang yg dia bg tuh..then sya terus diusung dgn lajunya ke operation room..rasa cam citer ER plak...masa ni dah agak mamai2 tahan sakit..mmg laju la nurse2 tolak saya ke operation room..n at diz moment sy sempat lagi pegang perut doa yg anak saya akan selamat...smpai kat dewan bedah...sy di inject dgn ubat pelali yg kebaskan bhgn bawah bdn saya..saya dah ala2 sedar separuh tp sempat lagi tgk jam yg mmg ada dlm operation room tuh n btw masa doc bedah tu dgn iringan muzik tau..macam2 muzik dorg pasang tp sy cuma cam lagu aizat je..sy still blh dgr doktor2 berborak sesama dorg..sempat gosip2 lagi plak tu..dlm hati saya..biar betul..hebat tul doktor2 ni..cam saya yg ngajar sambil marah student jek dia wat time bedah tuh hehehe...

5.55 pm - tepat jm 5.55pm anak saya Muhammad Ammar Hariz bin Mohd Faizuri telah selamat lahir ke dunia..dengar la tangisan baby saya tu..sebab bhgn bwh saya dah bius so sy x rasa pun bile baby sy kuar just dgr bunyi tangisan dia je..pastu nurse bawak kat saya yg tgh separuh sedar tu n tanya saya..puan baby boy ke girl..n pas tgk belalai baby heheh saya ckp..baby boy...n nurse bg sy kiss baby..sy dah start nangis kegembiraan time ni huhuuh..sy xdpt pegang baby lagi sbb opertion blm abis...suasana dlm operation room ni sgt sejuk tau n sy menggigil spjg operation..gigi seme menggeletar huhuu..dlm masa 23minit je operation sy siap n sy ditolak keluar n dari celah2 pintu kaca tu..nampaklah hubby n parents saya tgh tggu...sy still menggigil lagi time ni..dekat sejam jgk la sy menggigil kesejukan n felt numb kat bhgn bawah..saya xdpt rasa kaki saya...pas keadaan sy dah stabil sket saya ditolak ke wad 4C...pas tu baru my parents n hubby dtg tgk condition saya..my mum cium dahi ucap tahniah..huhu..baby time ni xdpt lagi..hubby sy ckp baby dorg tgh check,if xde apa2 baru bg saya...

7.30 pm - my parents kena kuar sbb masa melawat dah abis so hubby je tggal..saya yg xmakan n minum dr tghari td mmg dahaga sgt..hubby suap saya air sbb sy mmg doc xbg bgn or bergerak dlm masa 6jam...tgh hubby suap sy air n roti..nurse dtg tolak anak saya....cian my parents xsempat tgk baby lagi tp hubby sy ckp dia sempat azan n iqamatkan td...sy nangis tgk baby..nak angkat dia mmg xlarat lagi dgn keadaan sy yg masih lemah..nurse dtg tlg sy susukan baby..smpatlah bg bby susu kolustrum sy yg warna kuning2 tu...susu ni mmg byk khasit utk baby..alhamdulillah baby xde sakit apa2..dlm masa sejam hubby dgn saya pastu guard dtg suh hubby sy kuar huhuhu..sblm blk sempatlah hubby cium dahi sy ckp..terima kasih sbb lahirkan zuriat kami...hhuhu..sgt terharu n sy sempat pesan suh dia dtg awal esok...pas hubby blk..mata saya tgk baby je n time ni mata baby terbuka je tgk saya...sgt2 terharu...dia diam je n pas dia tdo..sy pun tdo...mmg rasa nak tdo sbb coz of bius x abis lagi agaknyee

1.30am - terjaga sbb rasa sakit kat tpt operate tu..aduyai..sakitnya...betul kata org sakit csect ni akan terasa la pas abis bius huhuu...baby saya tdo je time ni tp terdengar la suara baby2 lain nangis kat bilik sebelah..time sakit2 ni sempat lagi risau knp baby sy xnangis nak nenen pun..lam gak la sy duk perhti baby tdo sambil menahan sakit..mmg rasa sakit terbaik dari ladang..time ni baru rasa yg Allah tu adil..dia x bg sy rasa sblm bersalin tp sy rasa sakit selepas itu...mmg itu yg sy doa hari2 masa peknen pun..semoga dipermudahkan bersalin n baby sihat..mmg Allah tunaikan..tp bahagia dtg bersama derita..Allah tunaikan segalanya tp dia uji saya dgn rasa sakit..Alhamdulillah...janji anak saya sihat...

macam tulah lebih kurang apa yg terjadi..citernye panjang lagi tp xkan nak tulis secara detail plak..penat weh nak taip...ni pun nsib baik ammar bg kerjasama nak tdo so blh la mummy taip hehehe ;->

kitorg discharge dari ward on 20 may 2010..huhu lega betul!! tension tau duk wad lama2..boleh giler jadinye..tgk dinding je..dahlah duk bilik sorang n ammar je rumetnye hehehe..nak cakap dgn ammar dia nangis je tau..dpt ckp dgn nurse n doktor jek..tu pun dtg sekali sekali jek...syukur alhamdulillah..everything selamat....if Muhammad Ammar Hariz dapat baca coretan mummy ni..mummy doa semoga 
ammar akan jadi anak yg soleh n berjaya suatu hari nanti...Mummy n Papa will always love u 4eva n ever...satu je mummy pesan, if mummy n papa dah tiada lagi di dunia ni..ammar sedekahkan kami fatihah n doakan kami ye..sesungguhnya doa anak yg beriman itu akan dirahmati Allah s.w.t...


xoxo

No comments:

Post a Comment

ReeNaJoe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...