Pages

Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie Third Birthday tickers Notes:
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, August 1, 2010

Let's CDing ur Baby


My baby Ammar dah start pakai CD ni full time kat rumah masa siang jelah n mlm still guna diapers pakai buang tuh...4 people out there yg xtau what is CD atau nama panjangnya Cloth Diaper..can check diz out:

What is CD?

Ada sesetengah antara anda yang telah sedia maklum tentang apa yang dimaksudkan dengan cloth diaper dan mungkin pernah terbaca artikel tentang cloth diaper. Tapi bagi yang pertama kali dengar tentang cloth diaper mungkin ternya-tanya apa tu cloth diaper?

Erm.. kain lampin putih tu ke atau another type of disposable diaper. Cloth diapering today is not what it used to be. Bila kebanyakan parents fikir tentang cloth diaper mesti ingat kain lampin 4 segi yang perlu dilipat dan dipin dan dibalut dengan seluar plastic diluarnya. Parents juga akan fikir bagaimana susah dan renyah masa nak cuci bila guna cloth diaper.

It seems as though many parents have missed the total evolution of the cloth diaper that has occurred over the past decade or so.
Pilihan terbaru dalam menggunakan material yang berteknologi tinggi telah menyebabkan ramai parents yang pertimbangkan semula adakah penggunaan disposable diaper adalah pilihan yang terbaik.

Fabric luaran cloth diaper diperbuat daripada fabric yang berkualiti tinggi. Fabric jenis ini lembut, tahan lasak, bersih dari segi rupa dan baunya, dan mudah untuk digunakan, dijaga dan dicuci. Fabric jenis ini dikenali sebagai PUL atau fabric polyurethane laminate yang dicipta untuk ketahanan di dalam mesin basuh dan pengering.

Bahagian dalaman cloth diaper bagi jenis yang berpoket dilengkapi dengan poket sebagai tempat untuk memasukkan insert yang diperbuat daripada jenis suede atau microfleece yang dapat menarik cecair jauh dari kulit bayi. Jadi apabila lampin ditanggalkan, anda dapat lihat kulit bayi masih dalam keadaan kering. Kain jenis ini juga kalis kotoran jadi najis bayi akan mudah tanggal.

Insert pula mempunyai tiga lapisan penyerapan yang diperbuat daripada kain serat mikro (microfiber) atau hemp jadi anda tidak perlu risau lagi dengan sebarang kebocoron kerana cloth diaper bukan saja memiliki dua tapi tiga lapisan serapan.

Untuk melekatkan lampin, ia didatangkan dengan butang katup (snap buttons) atau aplix (zap-on) yang lembut dan tidak mencalarkan kulit bayi. Jadi cloth diaper kini sangat mudah untuk digunakan semudah menggunakan disposable diaper.

Cloth diaper hari ini pastinya sangat comel dan menawan kerana ia didatangkan daripada pelbagai jenis warna dan pattern yang menarik....source : http://littlepreciousgarden.blogspot.com/2010/01/apa-itu-cloth-diaper.html
Kelebihan Cloth Diaper




Anggaran penggunaan CD +insert dlm masa sehari...

Semua kat atas ni sy dah buat pasal kelebihan gunakan CD but yg boleh terfikir kat otak ni pasal keburukan CD ni cuma satu je (tu pun kalau korg malas) iaitu kena rajin2kan diri membasuh pas anak guna n nak lagi kalau anak poo poo so kena buang taik bagai n baru masuk mesin basuh..memang agak leceh tapi if korg yg type malas nak wat so camne nak jadik isteri n ibu yg solehah kan????...tapi its up to u guys la..yg pasti baby ammar dah start guna CD n dia ok je..ruam lampin pun xde tau so dah save nak beli nappy rash cream etc...

2 comments:

  1. owhhh ini lah cd nya. kawe ingatkan cd tuh apo lah mendenya. kuang kuang kuang.. ingatkan cd lagu2 klasik melayu~ :-)

    ReplyDelete
  2. this is d CD..the least that i can do 4 d earth..

    ReplyDelete

ReeNaJoe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...